14.02.2014
Spotkanie polskiej sieci EDEN 12 i 13 lutego 2014r. w Warszawie przedstawiciel Powiatu Tucholskiego, wyróżnionego w ubiegłorocznej edycji konkursu EDEN, wziął udział w spotkaniu polskiej sieci EDEN.
Głównym tematem spotkania finansowanego przez Polską Organizację Turystyczną było wykorzystanie marki konkursu Komisji Europejskiej „EDEN” do przyciągnięcia turystów do poszczególnych lokalizacji, a także budowa krajowej sieci współpracy EDEN. Polska Organizacja Turystyczna otrzymała na ten cel grant Komisji Europejskiej w wysokości ponad 200 tys. zł. Pieniądze te przeznaczone zostaną na cykl wizyt studyjnych dla dziennikarzy, którzy napiszą o „ukrytych skarbach”, wyłonionych w ramach konkursu. Przewidziana jest także sesja fotograficzna, której celem będzie pozyskanie zdjęć z różnych lokalizacji EDEN, strona internetowa oraz trzydniowe szkolenie z tworzenia wspólnej marki (we wrześniu, w okolicach rozlewisk Biebrzy). Wspólnie ustalono też, że nie warto jest zmuszać do udziału we wspólnych działaniach tych laureatów, którzy nie wykazują zainteresowania współpracą. Uczestnictwo w sieci EDEN jest i powinno być przywilejem, a nie obowiązkiem. W ramach krótkiego szkolenia prowadzonego przez p. Galewską dotyczącego trendów w turystyce proekologicznej uczestnicy mieli okazję zapoznać się z kryteriami, które spełnić musi miejsce obsługujące ruch turystyczny, by uzyskać międzynarodową certyfikację jako „zrównoważony” (z ang. sustainable) produkt. Omawiano także koszty i korzyści związane z posiadaniem tego typu certyfikatów, jak też polską specyfikę produktów turystycznych, nie zawsze przystającą do utworzonych w krajach anglosaskich wzorców i mierników. Geocaching („poszukiwanie skarbów” przy pomocy odbiornika GPS) jako oddolną, niedrogą i skuteczną formę marketingu regionalnego prezentował Leo Walotek-Scheidegger, niemiecki dziennikarz mieszkający w Polsce, jeden z największych propagatorów tej zabawy w naszym kraju. W naszym województwie współorganizował on już tzw. „Mega Event”, dzięki któremu do Górzna (pow. brodnicki) przybyło w sumie już ponad 10 tys. osób. W podsumowaniu omówiono dotychczasowe działania sieci EDEN, plany Polskiej Organizacji Turystycznej związane z rozwojem zrównoważonej turystyki w naszym kraju oraz zademonstrowano uczestnikom dobre praktyki interaktywnej prezentacji dziedzictwa kulturowego na przykładzie Muzeum Historii Żydów Polskich oraz Muzeum Fryderyka Chopina. Mamy nadzieję, że inicjatywa tworzenia marki EDEN gwarantującej wysoką jakość oferowanych w danym miejscu usług turystycznych oraz gwarantującej „zrównoważone” podejście do turystyki (charakteryzujące się ochroną lokalnych zasobów przyrodniczych i kulturowych) przyczyni się do promocji usług turystycznych oferowanych w Borach Tucholskich. Wydział Promocji i Sportu |