Imieniny:
18.11.2013

Europejska promocja Borów Tucholskich

W dniach 11 i 12 listopada br. w siedzibie Komisji Europejskiej w Brukseli laureaci konkursu EDEN prezentowali swoje produkty turystyczne. Wśród nich znalazł się Powiat Tucholski, wyróżniony w tym roku.

EDEN (European Destinations of Excelence) to konkurs Komisji Europejskiej realizowany we wszystkich krajach Unii Europejskiej, mający na celu odnalezienie i promocję europejskich „perełek” turystycznych – miejsc, w których rozwija się zrównoważona, przyjazna dla otoczenia oraz dostępna dla wszystkich (w tym także dla osób starszych i z niepełnosprawnościami) turystyka. W przypadku tego konkursu celem nie jest premiowanie miejsc najbardziej znanych i rozpoznawalnych, takich jak Kraków czy Wenecja, lecz ukrytych skarbów, miejsc ciekawych, lecz słabiej rozpoznawalnych w skali europejskiej. W naszym kraju organizatorem konkursu jest Polska Organizacja Turystyczna.

Przypomnijmy, że hasłem przewodnim tegorocznej edycji konkursu była turystyka dostępna. Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu EDEN w Polsce była Twierdza Przemyśl, a w gronie wyróżnionych obok Borów Tucholskich znalazło się Uroczysko Zaborek, Beskidzka Piątka oraz Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdrój.

Otrzymane wyróżnienie jest nie tylko zaszczytem pozwalającym na używanie logotypu sieci EDEN (w przypadku uhonorowanych wyróżnieniem z dopiskiem „runner up”), ale także zapewnia aktywną promocję ze strony Polskiej Organizacji Turystycznej, finansowaną przez Komisję Europejską. Laureaci konkursu stają się automatycznie członkami międzynarodowej sieci EDEN, a także uzyskują możliwość wstąpienia do stowarzyszenia EDEN (co jednak wiąże się opłatą członkowską). Sieć EDEN może stanowić podstawę do międzynarodowej promocji swoich członków (pod warunkiem ich aktywnej partycypacji), nie narzuca jednak żadnych zasad i restrykcji. Spotkania sieci EDEN, takie jak tegoroczne spotkanie w Brukseli, mają na celu wymianę doświadczeń i pomysłów oraz budowanie planów wspólnych przedsięwzięć. Spotkania te są finansowane bezpośrednio przez Komisję Europejską, nie obciążają więc budżetu uczestników.

W tegorocznym spotkaniu w Brukseli udział wzięli przedstawiciele 19 państw. Ważną jego częścią były oficjalne prezentacje ze strony członków Komisji Europejskiej (Pedro Ortun-Silvan – Director for Service Industries, Francesca Tudini – Head of Tourist Policy Unit, Antonio Pezzano – EDEN Network facilitator), jak też przedstawicieli stowarzyszenia EDEN (Xaver Leichen – przewodniczący, Aivar Ruukel – socal media, Antje Enke – financial officer) oraz zaproszonych gości. Omówiono możliwości niezwykle skutecznej, a zarazem niezbyt kosztownej, promocji poprzez media społecznościowe (Facebook, youtube, Twitter), przybliżono tematykę inwestycji publicznych jako zaplecza do rozwoju komercyjnych usług turystycznych, dyskutowano o konieczności poszukiwania balansu pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego a udostępnianiuem jego zasobów turystom oraz wykorzystywaniem go do integracji lokalnych środowisk. Szczególnie w przypadku niewielkich lokalizacji turystycznych zaangażowanie lokalnego środowiska może stanowić kluczowy element sukcesu. Niemniej ważne były rozmowy kuluarowe, w których przedstawiciele różnych krajów, a także reprezentanci danego kraju, dyskutowali o możliwościach praktycznego wykorzystania kontaktów pozyskanych poprzez uczestnictwo w sieci. Wśród pomysłów znalazła się wymiana dziennikarzy realizujących wyjazdy studyjne, wymiana młodzieży, wymiana zespołów artystycznych. Ze strony Powiatu Tucholskiego oraz przedstawicieli słoweńskiej gminy Bohinj padła propozycja włączenia w promocję sieci EDEN stowarzyszenia Interpret Europe e.V., które wspierało Powiat Tucholski przy realizacji tablic terenowych w projekcie „Borowiackie Szlaki”. Propozycja ta wzbudziła duże zainteresowanie zarządu Stowarzyszenia EDEN, który jest otwarty na nowe pomysły mogące przyczynić się do promocji poszczególnych lokalizacji.

Promocja Borów Tucholskich w ramach konkursu EDEN planowana jest na rok 2014. W jej ramach Polska Organizacja Turystyczna planuje sfinansowanie wyjazdów studyjnych dla dziennikarzy, którzy dzięki temu rozpropagują w mediach miejsca należące do sieci, pozytywnie wpływając w ten sposób na zwiększenie ruchu turystycznego. Oprócz tego planowane są dwa spotkania krajowych członków sieci, połączone ze szkoleniami i z wzajemną prezentacją dobrych praktyk.

Wydział Promocji i Sportu